אחרי הבידוד – יום 46 – מאטינג

14 יום בבידוד + 46 יום אחרי הבידוד = 60!!!

זה הפוסט ה-60 שלי ברצף, מה שאומר שאני כבר חודשיים מעלה פוסט יום יום. לא מאמינה שאני עוד עומדת בזה, הייתי בטוחה שאשבר אחרי שבוע. אולי זה כבר מיצה את עצמו? ביינתיים אני ממשיכה, למרות שנראה לי מוזר לכתוב פוסט על בידוד כשכולם כבר חוזרים לשיגרה בחוץ…

הנושא של היום הוא מאטינג. אתם יודעים מה זה מאטינג? או באנגלית מן הסתם matting? זוהי בעצם המסגרת שיש לנו מסביב לתמונה באלבום. המונח מגיע מהמילה mat שפירושה תחתית/מחצלת/שטיחון – לדוגמט הפלייסמט (placemat) שמונח מול כל מקום ישיבה בשולחן מתחת לכלי האכילה. הרעיון במאטינג הוא בעצם לייצר מסגרת מסביב לתמונה כדי להדגיש או להפריד אותה מהרקע שנמצא מסביבה. לפעמים הרקע המדוגם שיש לנו מסביב לתמונה מפריע לנו להבין מה יש בתמונה – השילוב בין השניים מבלבל את העין והיא לא יודעת במה להתמקד. כשיש שני אלמנטים מקושקשים (למשל רקע פרחוני ותמונה של קבוצת אנשים) קצת בעייתי להבין מה רואים. ברגע שנייצר מאטינג, כלומר ברגע שנוסיף לתמונה מסגרת ניצור אבחנה ויזואלית בין החלק החיצוני שהוא הרקע לבין החלק הפנימי שהוא התמונה. בעזרת הטכניקה הזו העין תוכל להתמקד בצורה קלה יותר במה שאנחנו רואים על הדף.

קחו לדוגמא את התמונה הבאה – רקע נהדר ופרחוני ותמונה של מספר אנשים (המשפחה שלי לפני 6 שנים בערך!). לתמונה אין מסגרת וקצת קשה לעין להחליט איפה נגמר הרקע המקושקש ומתחילה התמונה שיש להתייחס אליה. בכל זאת, הרעיון באלבום הוא התמונות, לא הדיגום (-:

אז הנה הוספנו מאטינג – רקע שחור שמייצר מסגרת לתמונה. הנה כבר רואים שאפשר להבין איפה הרקע ואיפה התמונה – אבל מסגרת שחורה היא קצת דרמטית מדי לדף פרחוני ובהיר.

הרעיון הוא לנסות להתאים את צבע המסגרת לצבע הנייר המדוגם. הדרך הקלה ביותר היא לבחור את אחד מהצבעים של הדף הפרחוני, אבל מומלץ שלא בצבע הרקע של הדף הפרחוני – כלומר לא לבחור בצבע מסגרת לבן. לא ממש יראו מסגרת לבנה על נייר פרחוני שגם לו יש רקע לבן.

צבע אדום? לא ממש נמצא בתור אחד מהצבעים של הפרחים ולכן קצת צורם בעין.

אגב, אפשר לבקש מחנות הצילום להדפיס את התמונה כבר עם מאטינג משלה – ולרוב אפשר לבחור בין מסגרת לבנה או שחורה. מה עושים במקרה כזה?

מוספים מסגרת נוספת מסביב… שחור דרמטי מדי?

אז נבחר בצבע צהוב, כמו אחד מצבעי הפרחים ברקע. זה כבר נראה הרבה יותר טוב.

או אולי טורקיז? גם הוא מאחד צבעי הפרחים. בבחירה בין צהוב לטורקיז נחליט מה יותר מתאים לתמונה המצולמת ולא לרקע.

ואפשר להכין גם מאטינג כפול – כלומר שתי מסגרות בגדלים שונים. דורש קצת יותר עבודה ודיוק, אבל מרשים בהחלט.

רוצים לראות על גבי רקע רגוע יותר? למרות שהצבע הלבן הוא לא הצבע הדומיננטי ברקע, עדיין התמונה עם המסגרת הלבנה לא בולטת מספיק.

אם אנחנו רוצים לייצר מסגרת אחידה לכל התמונות באלבום, נבחר בצבע נייטרלי (לרוב בצבע של דפי הבסיס של האלבום) עבור המסגרת, כאשר הצבע השחור הוא הדרמטי מכל הצבעים. אפשרות נוספת היא להשתמש במסגרת בצבע שבו נרצה למקד את הפוקוס על מישהו מסוים בתמונה. למשל אם חוגגים בת מצווה ויש לכם תמונה של כל בני המשפחה ואתם רוצים להדגיש רק את בעלת השמחה, והיא במקרה לבושה בחולצה אדומה, אם תשימו מסגרת אדומה לתמונה העין אוטומטית תימשך אל הילדה בחולצה האדומה. אם נשים מסגרת בצבע נייטרלי (לא של מישהו ספציפי או שיש כמה אנשים באותו צבע) אז העין תסתכל על התמונה באופן כללי. בקיצור, אם אתם מצלמים תמונה משפחתית ורוצים להדגיש את אחת הדמויות, שימו לתמונה מסגרת בצבע בו לבושה הדמות – היא תהיה הדמות הראשונה שהעין אוטומטית תסתכל עליה. בתמונה הבאה התמונה יחסית קטנה, אבל העין תמצא ראשונה את הילדה הימנית עם החצאית הצהובה בגלל המסגרת הצהובה.

נקודה נוספת שיש לשקול הינה רוחב המסגרת – מסגרת רחבה בולטת יותר לעומת מסגרת דקה שנראית יותר עדינה. הכל כמובן צריך להיות פרופורציונלי לגודל התמונה עצמה. עבור תמונות קטנות מומלץ להשתמש במסגרת דקה יותר כיון שמסגרת עבה תראה יותר מגושמת ופחות נעימה לעין. ככל שמגדילים את התמונה ניתן להשתמש במסגרות רחבות יותר.

איך מחשבים את גודל המסגרת? לוקחים בעצם את גודל התמונה ומוסיפים לאורך ולרוחב שלה את אותו מספר. אם נרצה מסגרת צרה, נוסיף לגודל התמונה שמינית אינטש באורך וברוחב. למשל, עבור תמונה בגודל 4 על 6 אינטש נשתמש במסגרת בגודל של ⅛4 על ⅛6 אינטש. כשנשים את התמונה על המסגרת נראה שהתוספת של שמינית האינטש מתחלקת בין צידי התמונה ולכן בכל צד של התמונה תהיה לנו מסגרת של חצי שמינית (כלומר מסגרת 1/16 אינטש – בערך מילימטר אחד).

אם נרצה מסגרת רחבה יותר נוסיף ¼ אינטש לגודל התמונה. למשל, עבור תמונה בגודל של 4 על 6 אינטש. נשתמש במסגרת ברקע בגודל של ¼4 על ¼6 אינטש. כשנשים את התמונה על המסגרת נראה שהתוספת של רבע האינטש מתחלקת בין צידי התמונה ולכן בכל צד של התמונה תהיה לנו מסגרת של שמינית אינטש – בערך שני מילימטרים. אפשר לייצר גם מסגרות רחבות יותר – אבל זה יהיה פרופורציונלי רק עבור תמונות גדולות יותר.

מה עוד מומלץ? לא להשתמש בנייר מדוגם עבור המסגרת אלא בנייר חלק. יש פה שתי סיבות – הראשונה היא שהעין שוב תלך לאיבוד בין כמה דוגמאות שהיא תנסה להבין מה היא רואה – רקע, מסגרת ותמונה. הסיבה השנייה היא שהמסגרת כל כך צרה שפשוט לא מבינים מה הדוגמא שרואים במסגרת. למשל בתמונה הבאה:

תסתכלו מקרוב – אתם מצליחים להבין מה יש פה בכלל?

זו הדוגמא של הנייר המדוגם למסגרת. מי בכלל זיהה?

איך מדביקים את התמונה במרכז הנייר? הדרך הפשוטה והנוחה ביותר היא להשתמש בדבק נוזלי. לדבק נוזלי יש זמן ייבוש שמאפשר לנו לשחק עם המיקום של התמונה עד שהיא תראה ממורכזת בדיוק לפי מה שנרצה. יש לזכור להשתמש בדבק שאינו חומצי כדי לא לפגוע באיכות התמונה לאורך זמן ושאינו נוזלי מידי על מנת שלא להרטיב את התמונה ולייצר בה גלים.

מניסיון אישי, עדיף לא להשתמש בשפופרת של דבק גומי לתמונות. אמנם הדבק הזה מאפשר לקלף את התמונה בלי לגרום לה לנזק אבל לאורך זמן הוא לא מחזיק את התמונה יותר מדי טוב. כבר היו לי אלבומים שלאחר מספר שנים התמונות פשוט נפלו מהדף. אם משתמשים בתמונות יקרות ערך (למשל תמונות מקוריות ישנות) אז אפשר להשתמש בו, אבל עדיף לדעתי לסרוק את התמונה ולהדפיס אותה מחדש כדי לא לפגוע במקור.

מי שרוצה להדביק עם דבק דו צדדי יכולה להשתמש גם בו, רק בזהירות, כיון שאם אנחנו רוצים שהתמונה תהיה ממורכזת אנו צריכים להיות מדוייקים במיוחד. מומלץ לקלף רק את השוליים של נייר הדבק, למרכז ולהדביק את התמונה בעדינות ורק לאחר שנראה שהתמונה ממורכזת נמשוך את השוליים כדי ששאר נייר הדבק יתקלף במלואו ואז נהדק את ההדבקה.

לכל מי שהגיע עד הסוף אני יכולה לספר שאני מתכננת עוד סדנת זום – חכו לעדכונים…

מסגור נעים!

קרן.

About kparparim

עובדת בהייטק ביום ויוצרת בלילה. נהנית לשחק בנייר, עיצוב אלבומים, תפירה ולהעביר סדנאות יצירה.

4 Responses

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s