חוזרים לשגרה – יום 75 – ספר מתכונים וקניות

מי שמבשל באופן קבוע כבר מכיר בעל פה חלק גדול מהמתכונים ולא צריך אפילו לפתוח את מחברת המתכונים שלו. חלק מהמתכונים אפילו אין מה לרשום – מישהו רשם פעם מתכון לשניצל במחברת? חוץ מאשר כשהוא היה רווק וגר בפעם הראשונה מחוץ לבית…

במחברת רושמים בדרך כלל את המתכונים הפחות נפוצים – עוגה נפלאה לשבועות, עוף מסובך לאירועים מיוחדים, סלט שמכיל פירות רק מעונה מסוימת, תוספת ששווה להביא כדי להרשים את שאר האורחים. אתם יודעים על מה אני מדברת… וגם את המתכונים המסובכים – אלו שדורשים 20 רכיבים כדי להגיע לטעם המושלם ההוא.

בכל פעם שאנחנו מארחים ומכינים תפריט לאירוח, אנחנו גם רושמים מה חסר וצריך לקנות. מי שלא יודע, לפני כשבע שנים גילינו ששלוש הבנות שלנו רגישות לגלוטן ומאז חלק מהעניין של הבישול בבית הוא למצוא תחליפים אפילו למתכון בסיסי בספר מתכונים קנוי, כך שרשימת הקניות תמיד מתארכת… מהרעיון הזה עלה לי הרעיון של לשלב בין השניים וליצור ספר מתכונים עם רשימת קניות לידו. ככה אפשר תוך כדי דפדוף להכין רשימת קניות – ואם היא עשויה מנייר ממוחזר בכלל זה מבורך.

מכיוון שמדובר פה במאמץ משפחתי של אירוח, אני לא רואה את ארז מדפדף (או רושם) במחברת ורודה עם ציור של אישה לובשת סינר – ולכן הלכתי על עיצוב יותר נייטרלי בלי טיפת צבע ורוד ברקע. המחברת הזו מורכבת גם מציפוי של נייר אפלין חום (בעובי 120 גרם) ועליו רק מודבק הנייר המדוגם – מה שהופך את העבודה למרשימה יותר לדעתי ופחות מדאיג אותי שהנייר המדוגם ישתפשף בפינות.

התחלתי עם צ'יפבורד בעובי 2.2 מ"מ בגודל 9 על ½10 אינטש.

כדי להדביק עליו אפלין השתמשתי בדבק דו"צ איכותי רחב – קניתי גליל ברוחב 5 אינטש של scor tape (אחד הדבקים הכי טובים לעבודה בנייר) בתקופה שאמזון עוד שלחה בחינם לארץ. גליל כזה לא זול (בסביבות 50 דולר) אבל שווה מבחינתי כל סנט. כשאני רוצה לייצר פרוייקט מהיר ולא רוצה להתחיל לעבוד עם דבק רטוב כמו PVA או עמילן, דבק דו"צ יעשה את העבודה. מכיוון שהוא לא רטוב, הצ'יפבורד לא סופח אליו נוזלים ולכן גם לא מתעגל אלא נשאר שטוח. אין צורך לחכות לייבוש וזמן ההכנה מתקצר.

נכון שדבק נוזלי לאחר יבוש יעזור למוצר להיות עמיד יותר לאורך זמן – אבל פה אני לא מתארת לעצמי שישתמשו בספר הזה עשרים שנה… מה גם שרציתי להעלות פוסט עוד היום (-:

אם אין לכם דבק דו"צ ברוחב כזה, תוכלו להדביק רצועות של דבק דו"צ צר יותר – שימו לב לא לשים אותו רק במסגרת אלא ממש למלא את כל האיזור – איזורים לא מודבקים תהיה להם נטייה להיקרע יותר.

מקלפים את הדבק ומדביקים על נייר אפלין ומשאירים שוליים של אינטש לפחות מסביב.

שמתי דבק דו"צ ברוחב אינטש מסביב לצ'יפבורד.

בעזרת סרגל פינות קיצרתי את פינות הנייר (הסרגל דואג לכך שהנייר לא יהיה חתוך עד לפינת הצ'יפבורד אלא משאיר כמה מ"מ של נייר ממנה).

מקלפים את נייר הדבק משני הצדדים הקצרים.

מקפלים ומדביקים אותם כלפי פנים על הצ'יפבורד.

מקלפים את נייר הדבק משני השוליים הנותרים.

בעזרת עצם קיפול משטחים את הפינות הקטנות של הנייר שבולטות מעל הצ'יפבורד.

מקפלים ומדביקים את השוליים על הצ'יפבורד.

מדביקים עוד חתיכה של אפלין כדי לכסות את היתרה – אבל בכל מקרה זה החלק האחורי של המארז, אז זה פחות קריטי.

הנחתי על המשטח המצופה את שתי חבילות הנייר שארצה לחבר אליו – דפי המתכונים בגודל A5 וערימה של דפים ממוחזרים. גם אצלכם יש ערימה של דפי מדפסת למחזור? כאלו שהדפסנו עליהם על צד אחד ואפשר להשתמש בצד השני שלהם בתור טיוטות,לפתור תרגילים במתימטיקה או סתם לכתוב רשימת קניות (-:

את הדפים הארוכים הללו (שהיו פעם בגודל A4) חתכתי לשניים כדי שיהפכו להיות בגודל A5 ואז חתכתי אותם לאורך פעם נוספת.

התלבטתי מי מחבילות הדפים תהייה בצד ימין ומי בצד שמאל – נראה לי שאחליף ביניהן…

בחלק העליון של המשטח חוררתי חורים עבור הספירלות. בדיעבד, הייתי יכולה לחורר פחות חורים עבור ספר המתכונים. למי שאין מכשיר לכריכת ספירלה יכול לחורר חורים ולהשתמש בטבעות נפתחות (Book rings) כמו שעשיתי בפוסט הקודם. שימו לב שאין פה רצף של חורים – יש מרווח בין שני הסטים של החורים כדי שיהיה מרווח בין שתי הכריכות.

חוררתי גם את הדפים הפנימיים.

עבור הכריכה של ספר המתכונים חתכתי חתיכת צ'יפבורד בגודל ⅛6 על ¼8 אינטש – טיפה רחב יותר מרוחב הדפים הפנימיים אבל באותו הגובה כדי שיראו מתחת את הטאבים לדפדוף. אולי הייתי צריכה להוסיף פה עוד שמינית אינטש באורך…

עבור הכריכה לרשימת הקניות לקחתי חתיכת צ'יפבורד בגודל 3 על ¼8 אינטש (אם הייתי מאריכה את גודל הכריכה לספר המתכונים, הייתי מאריכה גם את הכריכה לרשימת הקניות כדי ששתי הכריכות תהיינה באותו גובה).

עטפתי את שתי הכריכות באפלין חום בהיר יותר (באותה שיטה כפי שעטפתי את החתיכה הגדולה) וחוררתי גם אותן עבור הספירלה.

קישטתי את החלק הקדמי של הכריכות במדבקות וחיתוכים שגזרתי מאחד מהדפים המדוגמים מהסטאק.

הוספתי חוצצים בגודל הדפים עם טאבים בתחתית, סידרתי את הכל, השחלתי על הספירלה וסגרתי – וזו התוצאה!

אפשר גם להוסיף מתקן להחזקת עט בין שתי הערימות או באחד מהשוליים (או בחלק התחתון) אבל ויתרתי על זה כי נראה לי שזה שימושי גם ככה. אם יגמרו הדפים במחברת רשימת הקניות, תמיד אפשר לכרוך מחדש עוד. מי שלא רוצה לבזבז ספירלה יכולה לחבר את הדפים של רשימת הקניות בטבעות נפתחות, ואז תוכל להוסיף דפים כמה שתרצה בקלות.

אבל תודו שזה נראה מרשים ככה עם הספירלות… בכריכה הפנימית הוספתי עוד חיתוך ומדבקה:

תם פרק המתכונים הנוכחי (אלא אם יתחשק לי להכין קופסת מתכונים נוספת).

אני הולכת לבדוק מה ארז בישל היום (-:

קרן.

9 תגובות

כתיבת תגובה