אחרי הבידוד – יום 40 – יצירה למתחילות

כאשר אנחנו מתחילות תחביב חדש לכולנו יש נטייה להתלהב מכל השפע שיש – ולהתחיל לאגור, להשקיע בחומרים, לקנות כלים ואולי באיזשהו שלב באמת לעשות עם זה משהו.

לפני כמה שנים הלכתי לעשות סדנא של מפגש אחד בחרוזי מבער מזכוכית – כל כך התלהבתי מהתוצרים שמיד הלכתי לקנות משקפיים מיוחדות, מבער גז, מוטות זכוכית ארוכים בכל מיני צבעים, כלים לעבודה, ספרים בנושא – וכך נמשכה הרשימה עוד ועוד. מיותר לציין שאת כמות הפעמים שבאמת ישבתי והכנתי חרוזי מבער אפשר לספור על כף יד אחת – צריך לשבת במקום מאוורר, צריך ריכוז מדוייק כי מדובר באש וזכוכית לוהטת וחייבים לשים לב – והאמת היא שצריך ללמוד פה הרבה טכניקה. כל הכלים האלו נשארו אצל ההורים שלי כמה שנים טובות עד שבאיזשהו שלב אני הבנתי (וגם הם) שלא יצא מזה שום דבר פרודוקטיבי חוץ מאבק. כדי למנוע מיוצרות חדשות להשקיע בדברים לא חשובים בתחילת דרכן בתחביב היצירה בנייר (למרות ההתלהבות) – ועדיין לתת להן את ההנאה מיצירה יפה ומדוייקת – כתבתי את הפוסט הזה. יהיו גם פוסטים ממשיכים בסדרה להעמיק את הידע – אבל צריך להתחיל איפשהו.

אז מה צריך לקנות כדי להתחיל ליצור בנייר? האמת? יש לכן את הכל כבר בבית – מספריים, דבק פלסטי וכמה ניירות מדפסת. האם תצאנה לכן עבודות מדהימות כמו שאתן רואות בקבוצות היצירה – קופסאות, אלבומים וכרטיסים? אני לא בטוחה, אבל זו עדיין יצירה בנייר – לכן הפוסט הזה מופנה לכל אלו שרוצות לקחת את היצירה בנייר קצת יותר ברצינות, מה שאומר להתחיל להשקיע בכלים ובחומרים. נכון שאתן עדיין לא בטוחות שזה התחביב שאיתו תמשיכו לעוד שנים ולכן לא כדאי על ההתחלה להשקיע בכלים הכי יקרים שיש (למרות שזה מפתה) אבל זוהי רק נקודת ההתחלה שלכן. זו רשימת הכלים שאני ממליצה עליה ליוצרת מתחילה – כזו שעשתה כבר כרטיס אחד או שניים או ניסתה להכין קופסא, או הלכה לאיזושהי סדנא, או סתם הסתכלה בקבוצות היצירה ומתחשק לה גם להתחיל. מפה אפשר רק להמשיך להתמקצע ולהשקיע – אבל רק אם תראו שזה באמת מה שאתן מאמצות בתור תחביב (או אולי מקצוע?) ומוכנות להשקיע בו כסף וזמן.

זו הרשימה הפרטית שלי מניסיוני בתוך יוצרת ובתור מדריכה – אפשר להתווכח אם צריך או לא צריך כלי מסויים, אבל זו עדיין רשימה של דעתי האישית עבור יוצרת מתחילה. אני גם לא נכנסת פה כרגע לטכניקה מסוימת (למשל החתמה או צביעה בטושים מסוימים), אלא אלו הם כלים כלליים ושימושיים ליוצרת בנייר – לא משנה אם היא תעשה קופסאות, כרטיסים, אלבומים או כל דבר אחר.

הנה הרשימה:

  • משטח חיתוך מתרפא בגודל של A3 לפחות ( 12 על 18 אינץ)
  • זוג מספריים ארוך (אפשר אפילו את הזוג האדום של איקאה) וזוג מספריים קטן לגזירה עדינה ומדויקת יותר
  • סרגל מתכת של 30 סנטימטר – לשים לב שבצד השני יש לו מידות באינטשים
  • סכין יפנית ממתכת ולא מפלסטיק
  • עיפרון
  • דבק נוזלי שיש לו פיה דקה, חזק ומתייבש שקוף (למשל Amos שעולה בסביבות 5-7 שקלים ברוב חנויות היצירה)
  • עצם קיפול
  • מנקד/עצם חריצה
  • לקקן (מרית קטנה מפלסטיק).

הרשימה הזו לא תגרום למנהל הבנק להרים אליכן טלפון – אפשר לקנות את הכל בפחות מ-100 ש"ח ועוד יישאר לכן עודף. היא רשימה מספיק רזה כדי להשקיע סכום סביר בתחביב חדש ועדיין מספיק מקצועית כדי להתחיל בכיוון הנכון לעבודות מדויקות ומרשימות. עכשיו אסביר למה בכלל צריך דווקא את הכלים האלו.

מספריים – זה די ברור שאנחנו רוצים לחתוך נייר ולא להישאר בגודל המקורי שלו ולכן נצטרך את המספריים עם הלהבים הארוכים לחיתוך נייר גדול. המספרים הקטנים הרבה יותר יעילים ונוחים לעבודה כשיש חיתוכים עדינים וצורות קטנות.

סכין יפנית – חיתוך של קווים ישרים ארוכים במספריים לא ממש יוצא ישר, אלא אם את ממש מיומנת. לשם כך אנחנו משתמשים בכלים אחרים – בתור מתחילה אפשר להתחיל עם סכין יפנית + סרגל מתכת + משטח חיתוך מתרפא. הסכין היפנית מהפלסטיק היא הסכין הפשוטה ביותר ועולה מספר שקלים בודדים, מצד שני היא הכי פחות יציבה והכי פחות עמידה והכי פחות מחזיקה את הסכין או את הלהב בצורה יציבה. לכן מומלץ להשקיע טיפה יותר ולעבוד עם סכין עם גוף מתכת. כשעובדים עם סכין יפנית חייבים (!!!) לעבוד עם משטח מתרפא.

משטח חיתוך מתרפא – אם נעבוד על כל משטח אחר (למשל קרש חיתוך למטבח) נחרוץ אותו בזמן החיתוך ובפעמים הבאות כשנשתמש בו עם הסכין אז היא תיסע בחריצים שהשאירו החיתוכים הקודמים ולא בכיוון שנרצה. במשטח חיתוך מתרפא החריצים נסגרים ולכן בכל פעם אנחנו עובדות מול משטח חלק ללא חריצה קודמת.
למה מומלץ משטח בגודל של 30 על 40 סנטימטר לפחות? כי רוב הדפים בתחום היצירה בנייר הם בגודל של 30 על 30 סנטימטר. לכן מומלץ משטח שניתן יהיה להניח עליו את כל הדף כדי לחתוך אותו במלואו ולא רק חלקים ממנו, אחרת נצטרך להזיז את הדף במשך החיתוך.
אגב, אם אתן עובדות עם המשטח גם ליצירה שוטפת ולא רק לחיתוך, הוא לא יישאר נקי, וזה בסדר גמור. רק אומרת…

סרגל מתכת – למה צריך סרגל ממתכת? כי אם נחתוך עם סרגל מפלסטיק, יש סיכוי שהסכין שלנו תחתוך את הסרגל או לפחות תגלח ממנו חתיכות ואז הוא כבר לא יהיה ישר. זה גם בטוח יותר כדי שהסכין לא תיתקע בסרגל (או באצבע שלנו על הסרגל) – בסרגל מתכת זה לא יקרה. ניתן למצוא את הסרגל הזה בכל חנות מכשירי כתיבה – שימו לב רק שהמספור מתחיל ממש ב-0 – יש מספיק סחורה זולה בה המספור מתחיל מילימטר אחד יותר או פחות ואז כל המדידות עם הסרגל יהיו לא מדויקות. מומלץ סרגל באורך 30 ס"מ כי הניירות שתעבדו איתם יהיו בגודל הזה. חפשו סרגל שיש עליו גם סימונים באינטשים ולא רק בסנטימטרים – ההסבר בהמשך.

עפרון – בכל מקרה שנרצה לחתוך במקום מסויים נצטרך קודם למדוד ולסמן איפה אנו רוצות לחתוך. בשלב מתקדם יותר נתחיל לעבוד עם כלים שכבר מודדים וחותכים לנו ולכן חוסכים לנו את שלב הסימון.

דבק נוזלי – פה הדעות חלוקות – יש כאלו שאוהבות לעבוד עם דבק מסוים ואחרות שאוהבות לעבוד עם דבק אחר. רוב הדבקים יעבדו בלי בעיה עם נייר, בחרו בדבק שמתייבש בצורה שקופה עם פיה דקה, שיהיה מספיק נוזלי כדי למרוח אותו בקלות אבל לא עם נוזלי מדי עם כמות מים גדולה כדי שלא ירטיב לכם את העבודה. גם המחיר משחק פה תפקיד, בתור מתחילה עדיף לקנות בקבוק קטן ולראות אם נוח להשתמש בו.

לקקן – הלקקן הוא בעצם מרית קטנה מפלסטיק שעוזרת לנו לפזר את הדבק בצורה נוחה במקרה ששמנו יותר מידי באזור מסוים. קל לקלף את הדבק היבש ממנו ואין לו שיערות שנדבקות וצריך לנקות אותו במים כמו שיש במכחול רגיל.

מנקד – מנקד הוא בעצם ידית שיש לה גולה ממתכת בקצה. הגולה הזו בשילוב עם סרגל מתכת תחרוץ חריץ בנייר וכך נשכנע את הנייר להישבר בדיוק במקום בו נמצא החריץ. כלומר, המנקד עוזר לנו לבצע קווי חריצה כדי שנוכל לקפל את הנייר בדיוק במקום הזה. במקום מנקד אפשר להשתמש בעט כדורי ישן שנגמר בו הדיו, אבל הרבה יותר נוח לעבוד עם מנקד. אפשר לקנות אותו בחנויות יצירה, או אפילו בכמה שקלים בחנויות קוסמטיקה כמו wow, שם הוא משמש לייצר קישוטים על הציפורניים ועולה כמה שקלים בודדים. שימו לב שלרוב יש לו שני צדדים ובכל צד יש גולה ממתכת בגודל שונה – בחרו לעבוד עם הצד שרק חורץ את הנייר ולא קורע אותו.

עצם קיפול – הכלי הזה הוא הכלי הכי חשוב כמעט בעבודה בנייר – עצם הקיפול עוזרת לנו לחזק ולהדק קווי קיפול כך שהקיפול יהיה ישר וחד, עוזרת לנו להדק הדבקה של דבק דו צדדי או דבק נוזלי ועוזרת לנו להגיע לפינות.

עד כאן רשימת הכלים – ומה לגבי חומר גלם, כלומר הנייר עצמו?

או, זאת כבר אופרה אחרת. רוב הניירות שמשתמשים בהם בקבוצות היצירה השונות לייצור אלבומים, כרטיסים וקופסאות הם ניירות קארדסטוק בעובי של 250 גרם.

מה זה בכלל קארדסטוק? זהו שם כולל לכל הניירות בעובי של 135-300 גרם. רק להמחשה, נייר מדפסת הוא בעובי 90-100 גרם. בריסטול מצוי הוא בעובי 135-140 גרם. עובי נייר משפיע עד כמה העבודה תהיה יציבה ותוכל לשאת את כל מה שמדביקים עליה – כולל נייר מדוגם, קישוטים, מדבקות, פרחים וכיוצא בזה.

מה פתאום מודדים נייר בגרם? נייר עבה יותר כמו צ'יפבורד (קרטון אפור) נמדד בעובי שלו, אבל נייר דק יותר נמדד במשקל שלו. האם חתיכת קארדסטוק של 12X12 באמת שוקלת 250 גרם? ממש לא. המשקל נקבע לחתיכה בגודל מטר על מטר. לאחר מכן חותכים את הנייר לחתיכות בגדלים שונים, אבל הנייר עדיין נקרא קארדסטוק 250 גרם, וזה הסוג שלו – לא משנה מה הגודל שלו.

קארדסטוק שחור,לבן וקראפט (חום בהיר) הם הצבעים הנפוצים ביותר וניתן לקנות אותם גם בחבילות. שאר הצבעים קיימים במבחר משתנה ולרוב אפשר לקנות אותם בבודדים.

נייר מדוגם הוא נייר שיש עליו הדפסה של דוגמא מסויימת. רוב הניירות המדוגמים המיוצרים בחו"ל הינם בעובי של 180 – 190 גרם. אפשר לייצר מהם כרטיס, אבל עבור אלבומים וקופסאות יציבים ויפים מומלץ להשתמש בנייר עבה יותר. זו הסיבה שמשתמשים בקארדסטוק חלק בעובי 250 גרם עבור רוב העבודות (למרות שבזמן האחרון התחילו גם להשתמש בניירות בעובי של 300 גרם) ומעליו מדביקים את הנייר המדוגם לקישוט.

רוב מעצבות הנייר שמוכרות סטאקים (סטאק=חבילת נייר מדוגם) בייצור מקומי בארץ מדפיסות על נייר בעובי של 250 גרם. מעבר לעובדה שתמיד נכון לתמוך ולעודד ייצור מקומי, ניתן לייצר קופסאות ואלבומים מהדפים האלו במקום להשתמש  בקארדסטוק חלק ומעליו נייר מדוגם נוסף.

לדוגמא בתמונה הבאה – החלק התחתון של הקופסא עשוי מהנייר המדוגם עצמו שהודפס בארץ (250 גרם) והמכסה של הקופסא עשוי מקארדסטוק חלק בצבע קראפט (250 גרם) ומעליו נייר מדוגם (180 גרם) בטורקיז. כמובן שהמכסה יהיה יציב יותר ומוצק יותר מאשר הקופסא כי יש לו שכבה עבה יותר של נייר.

רוב העבודות שאתן רואות בקבוצות היצירה המתעסקות בנייר עשויות מניירות שמגיעים בגודל של 30.5 על 30.5 סנטימטר (12X12 אינץ). הגודל הזה מכתיב את ההדרכות ובחלק גדול גם את הגודל הסופי של המוצר. אפשר גם להשתמש בבריסטולים רגילים ליצירה שמגיעים בגודל A4 אולם רובם הם בעובי של 135 גרם שהוא דק מדי לרוב היצירות, מה גם שנייר קטן יותר יגביל אתכן בגודל המוצר וסוג העבודות שתוכלו לייצר.

כנ"ל לגבי סטאקים קטנים בגודל 6X6 אינטש – המחיר שלהם אמנם אטרקטיבי, אבל קחו בחשבון שהשימוש בהם מוגבל למוצרים קטנים כמו כרטיסים או קופסאות קטנות.

כדאי מאוד להבין כיצד עובדת שיטת האינטשים וכיצד מודדים באינטשים – הנה ההסבר שכתבתי. כל הכלים שתעבדו בהם כשתתקדמו בתחום יהיו באינטשים, אז מומלץ להתרגל לזה כבר בהתחלה. בעקבות הכלים, כמעט כל ההדרכות שתמצאו בעברית הן באינטשים, כל ההדרכות של יוצרות מארה"ב הן באינטשים ורק חלק קטן מהיוצרות באירופה משתמשות בסנטימטרים.

ואיך בוחרים את העיצובים של הניירות המדוגמים? כשאתן באות לבחור דפים מדוגמים, שימוש לב שדפים שיש בהם אלמנטים רק בקצוות הדף יגבילו את השימוש בדף הזה – כל עבודה שהיא קטנה יותר מהדף תאלץ לחתוך את העיצוב. למשל הדף הבא יתאים בעיקר לאלבום גדול בגודל 12X12 אינטש. קופסא או כרטיס יהיו קטנים יותר ונצטרך להשתמש בחלקים של הדף עם חלק מהדוגמא הרצויה. אם העיצוה ממש גדול, אז חיתוך לקופסא קטנה ישאיר חלק מהעיצוב שיהיה ממש לא מובן מה רואים בו.

אני ממליצה לכן לקנות סטאקים עם עיצוב שמוצא חן בעיניכן – העיצוב ישפיע בצורה מדהימה על המוצר הסופי. אם מדובר ביצור המוני של מתנות קטנות לחג כלשהו או לתשומת לב אז אפשר להתפשר על העיצוב אם המחיר אטרקטיבי (במילא האריזה תלך לפח), אבל על מוצרים אחרים, שווה לחשוב על העיצוב המתאים לפני קניית הסטאק.

קנו והשקיעו בתבונה!

קרן.

About kparparim

עובדת בהייטק ביום ויוצרת בלילה. נהנית לשחק בנייר, עיצוב אלבומים, תפירה ולהעביר סדנאות יצירה.

6 Responses

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אוהבת את יצירותיך . הכל מוסבר יפה ומובן. האם יש אפשרות לכרטיס מפל? תודה רבה

    אהבתי

  2. איריס נבון

    ממש מדוייק, זוכרת כי את האלבום הראשון שלי הכנתי מכרטיסיות a4 דקים ולא הכי מתאימים אבל כך אני נוהגת בכלל כל נסיון ראשוני שנראה לי מורכב נעשה בחומרים זולים ללימוד הטכניקה ובחינת העניין להמשיך לתוצר מיטבי בו אני משתמשת בחומרים המומלצים. אכן ההתחלה דורשת השקעה כלכלית לא מבוטלת אך לפני זה היא דורשת בירור עד כמה מתאים לרצוני להשקיע במשהו שאתמיד בו ואדע בביטחה כי ההוצאה תניב פירותיה, כי מה לעשות…כסף הוא משאב יקר ומוגבל ויש לנהוד בו במסורה. תודה על פוסט מדוייק בטוחה שיסייע להרבה כאלה שנמצאות בחיתוכים ובחריצות הראשוניות שלה.

    אהבתי

  3. ענת

    תודה רבה!! גם על פוסט זה וגם על הפרוייקט האדיר של הדרכות יום יומיות נפלאות. . באמת זיקקת את הציוד ההכרחי למתחילות (זוכרת את בולמוס הקניות בתחילת דרכי…. הייתי חייבת הכל!!! רציתי לשאול איפה קונים את הלקקן? אם יש לינק… אשמח.

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s