דגים ממולאים

לכבוד ראש השנה כולם מסביבי מפרסמים מתכונים, כרטיסי ברכה ומתנות ורק אני לא. מתכונים זה במילא לא הצד החזק שלי – ובכלל אנחנו מתארחים כל שנה אז אין לי שולחן שאני צריכה לפתוח ולארגן. המקסימום שאני נותנת (וגם זה לפעמים) זו מתנה קטנה של תשומת לב יחד עם המתנה המסורתית הקנויה בחנות. מה לעשות שלא כולם מעריכים עבודת יד? חלק ממקבלי המתנות הרי בטוחים בסתר ליבם שאני קמצנית ולכן מעדיפה לעשות משהו מאשר לבזבז כסף לחנות. אני אפילו לא מתאמצת להסביר שלפעמים החומרים וזמן העבודה יוצאים הרבה יותר יקרים מאשר דברים קנויים, אבל מתנה קטנה של תשומת לב כולם אוהבים לקבל.

השנה לא הספקתי להכין כלום וזה היה בסדר גמור מבחינתי – הקיץ העמוס מאחורי כולל הסיומת של טיול בת מצווה שחזרתי ממנו יום לפני תחילת הלימודים לא השאיר לי הרבה זמן לתכנונים. בדרך כלל זהו בדיוק הזמן בו אני נלחצת ומנסה להספיק את הכל, אבל השנה החלטתי שאני משחררת את הלחץ ושלא יקרה שום דבר אם נביא מתנה קנויה (שכבר נקנתה) וזהו. חייתי עם זה בשלום עד שפתאום הגיע סוף השבוע המבורך הזה. יש שנים בהם החגים נופלים בתיאום מעצבן בימי שישי או שבת, אבל השנה החגים הסתדרו להם נפלא – צמודים לסוף שבוע שנותן עוד מרווח נשימה רגע לפני התזזיתיות של החגים. קמתי היום ביקיצה טבעית בעשר בבוקר ומסביב היה רק שקט. מן שבת רגועה מחוץ לכל התכנונים – הרי במילא עומדים לפגוש את כולם בחג אז אין שום סיבה להעמיס גם על השבת, נכון?

בקיצור, אחרי ארוחת בוקר מאוחרת ירדתי לחדר היצירה והחלטתי שאם כבר יש זמן אז אפשר אולי ליצור משהו קטן וסמלי. מאוד סמלי! את הרעיון של סרדינים בקופסא ראיתי וצילמתי לפני שלוש שנים בלונדון בכנס של המגזין Country Living.

1

מאוד אהבתי את ההומור שמאחורי הרעיון של קופסת סרדינים שמלאה בסרדינים מבד. כשחשבתי מה אעשה בתור משהו סמלי מיד קפץ לי רעיון הדגים – לא סתם אוכלים דגים בראש השנה. כולם מבשלים לראש השנה? אז אני "בישלתי" דגים ממולאים (-:

הפעם היה לי מספיק זמן גם לצלם את השלבים – זמן העריכה של התמונות והפוסט היה יותר מזמן הכנת הדגים…

אז עם מה התחלתי? קופסת מתכת ובדים. אפשר כמובן לקחת כל קופסא שרוצים ולתכנן דגים בגודל המתאים. אם אין קופסא אפשר לעטוף רק בצלופן עם תגית ברכה.

2

חשבתי להשתמש בכפתורים עבור העיניים אבל בסוף ויתרתי. אל כל אחד מבדי הכוכבים הצבעוניים של גוף הדג תפרתי רצועה של בד פשתן עבור ראש הדג.

98b648dc-c5a0-4a45-81fa-d6428132562b

אפילו הוספתי תפר משטיח כדי לייצר מראה נקי ויפה.

4

כל חתיכת בד קיפלתי לשניים כאשר הצד היפה כלפי פנים וסימנתי את צורת הדג על הצד הלא יפה. הקפדתי שמיקום קו ההפרדה בין הראש לגוף יהיה על קו התפר. כמובן שלא חייבים לקפל את הבד לשניים אלא אפשר לקחת שתי חתיכות שונות ואז בכל צד של הדג יהיה בד כוכבים שונה.

5

מחוט שעווה חתכתי חתיכות שקיפלתי לשניים וקשרתי בקצה.

426ab10a-d589-4764-b93a-bde8cad018e4

את החוט המקופל הכנסתי בקצה ראש הדג כאשר הקשר נמצא בחוץ ואילו הלולאה נמצאת בתוך גוף הדג בין שני הבדים.

7

תפרתי מסביב לפי הסימונים והשארתי פתח קטן בצד דרכו אוכל להפוך את הדג.

8

קטמתי את הפינות ובעיקול הזנב הוספתי מספר חתכים כדי שהצורה תצא יפה לאחר שנהפוך אותה.

9

הדרך הכי קלה להפוך את ראש הדג היא פשוט להוציא את הלולאה החוצה דרך הפתח ולמשוך בעדינות – היא כבר תמשוך את כל החלק הקדמי של הדג אחריה.

10

משמאל נראה הדג ההפוך השלם – נשארו עוד שלושה להפוך…

11

וככה הם נראים לאחר שהם מוכנים – דרך הפתח מילאתי פרחי לבנדר ואקרילן למילוי – ככה הדגים יוכלו לשמש בתור מרחיקי מזיקים ריחניים בארון הבגדים. כמובן שניתן להתמש בהם בתוך קישוט, מחזיק מפתחות או אפילו לתלות מהמראה במכונית (-:

12

את הענייים רקמתי בחוט שחור – פשוט העברתי אותו מצד אחד של ראש הדג לצד השני כמה פעמים תוך כדי משיכה על מנת לייצר שקע, אבל אפשר גם לרקום או לצייר ולהשאיר את ראש הדג עם יותר נפח.

13

מאי התעקשה לצלם גם את התמונה הזו – ממש מחבואים.

14

הקופסא היתה עמוקה מדי עבור הדגים אז ייצרתי עבורם הגבהה – שירטטתי את היקף הקופסא וגזרתי את הנייר מעט קטן יותר מהסימון עם תוספת של רצועות בצדדים.

15

את הרצועות קיפלתh כלפי מטה והן בעצם ההגבהה של התחתית.

16

הדבקתי נייר גם על דפנות הקופסא מבפנים והנחתי את הדגים לתפארת.

17

מחוץ לקופסא קשרתי חבל טורקיז דק והדבקתי ברכה ממדבקות האותיות והברכות הנפלאות של יעל יניב. ולחשוב שעד לפני כמה שנים לא היו לנו בכלל מדבקות מעוצבות בעברית…

19

20

אז מה נותר לי לאחל? שתהיה לכולנו שנה נפלאה ויצירתית, שנחזק קשרים  עם האנשים החשובים בחיינו ונדע להתנתק מכל מי שלא עושה לנו טוב, שנדע להתמקד רק במה שחשוב ולהתעלם מכל שאר הדברים שסתם מפריעים לנו בחיים, שנמצא זמן גם לעצמינו בתוך הכאוס היומיומי ובעיקר שנהיה בריאים – הרי זה הבסיס הכי חשוב לכל השאר.

לי מחכה שנה מעניינת מאאאוד – שכוללת מעבר לבלוג חדש, הרפתקאות יצירתיות בעוד כל מיני תחומי עניין, התחלת עבודה עם ספקים בקנה מידה קצת יותר גדול והרבה חלומות שמחכים להתגשם. אולי השנה אצליח לתכנן דברים מראש ולא רק לשבועיים קדימה ולארגן לי את החיים והיצירה בצורה מסודרת ומשמעותית יותר. אולי השנה אצליח לשמור על משמעת עדכונים בבלוג בקצב תכוף יותר, אולי השנה אבין איך עובדים עם פייסבוק כמו שצריך. אולי…

שנה טובה!

קרן.

כתיבת תגובה

