שללינג

לפעמים אני נתקלת בספר שהייתי רוצה שיתגשם  – ספר אחד כזה היה הארי פוטר. ממש דמיינתי את עצמי כאילו יום אחד היו מגלים לי שאני קוסמת ושיש יקום מקביל מופלא ומדהים שאף אחד לא יודע עליו. אני מתארת לעצמי שאני לא היחידה שחשבה כך ואולי זה גם חלק מהסיבה למה סדרת הספרים הזו הצליחה כל כך.  אז מה אם זה ספר ילדים? מבחינתי בכל אחד מאיתנו עדיין חבוי ילד. לפעמים הוא חבוי עמוק מדי וחבל…

כשקראתי את הספר החדש של אורית גידלי הרגשתי שוב ככה. נכון שזה ספר ילדים (שוב) אבל הלוואי שגם לי היה מחק שיכול למחוק מילים שהתחרטתי עליהן או שיכולתי לתקן מילים של אחרים (ולא רק של הבנות שלי). הייתי יושבת לי מול הטלויזיה ומוחקת בפראות. נכנסת לאינטרנט ועושה קצת שיפוצים. פותחת את העיתון ומשנה את החדשות. זה נראה לכם לא דמוקרטי? בחלומות שלי אני קובעת מה יהיה ומה שבטוח הוא ששם המציאות הרבה יותר ורודה.

1

אורית היא משוררת (איזה יופי של מקצוע!) וסופרת, מה שאומר שהיא יודעת ללהט להטוטים עם מילים. צריך לשמוע אותה מדברת (וגם לקרוא אותה כמובן) כדי להבין שהתפיסה שלה לגבי השפה העברית היא שונה לחלוטין ממה שהאדם הממוצע קולט. כל שיחה איתה גורמת לי לחייך, כל מייל ממנה מעלה את רמת ההנאה ובתור חובבת מילים ידועה זה פשוט תענוג. בספר החדש היא אפילו על תקן אליעזר בן יהודה וממציאה מילים חדשות. אמנם בשלב הנוכחי בחיי הבנות שלי טוענות שאני משתמשת במילים ישנות שהן כבר לא קוליות מספיק ושאני מתחילה לעשות פדיחות, אבל אז מה? אני מאמצת את "שלללינג" בכל הלב ומאחלת לי שיהיו לי הרבה סיבות טובות להשתמש בה. מבחינתי זו אחלה של מילה! (אגב, אחלה זה עדיין מילה שמרשים לי להשתמש בה).

לרגל הוצאת הספר אורית סחפה איתה קבוצת בלוגריות שכל אחת מהן הוזמנה גם היא להתלהב ממילה כלשהי. משוררת או לא?

2

ממה אני מתלהבת? מה גורם לדופק שלי להאיץ ולחיוך שלי להתרחב? חיפשתי מילה נוספת שעושה לי את זה ומיד קפצה לי לראש המילה "השראה". נכון שזו קלישאה, אבל בעשור האחרון היא היתה המילה שהובילה אותי לאן שאני נמצאת היום. היא שינתה לי את תחומי העניין, מילאה לי את שעות הפנאי, הכירה לי אנשים חדשים והפגישה אותי עם חברות חדשות. בזכותה נסעתי למקומות שלא הייתי בהם קודם, ניסיתי דברים חדשים שמעולם לא חשבתי שאעשה ואתגרתי את עצמי במליון ואחת צורות. כשאני מנסה להבין מה המילה הזו אומרת לי, ישר קופצות לי לראש שלוש מילים נוספות – אינטרנט, טעות וצבע. זה נראה שאין קשר ביניהן אבל משום מה כולן מסבירות לי מה היא השראה.

למה אינטרנט? כי נדמה שמאז שיש אינטרנט עולם ההשראה התרחב. פתאום לא צריך לנסוע לחו"ל כדי להיכנס לתערוכה מעניינת של אומן מוערך, לא צריך להיות מנויים על מגזינים כדי לגלות חידושים והפתעות, לא צריך להיות מוגבלים באפשרויות המקומיות כדי לגלות מה עוד קיים בעולם. רוצים ללמוד על נייר? אין בעיה. חיפוש מהיר ברשת יעלה לכם אינספור הדרכות וסרטונים. אולי תפירה? כנ"ל. בא לכם בד מיוחד שיכול להקפיץ לכם את העבודה? שניה, הוא כבר בדרך אליכם. קניתם משהו ורציתם לראות מה יוצרים אחרים עשו איתו? הכל פרוש לפניכם, רק צריך לדעת לחפש.

לאינטרנט יש פן גם חברתי שהתפתח עם השנים – לפני עשור היו פורומים וקומונות, עכשיו יש קבוצות בפייסבוק (אני לא אוהבת את כל מה שקורה בפייסבוק, אבל דוקא את הפן הזה כן). בשני המקרים זה התחיל מאנשים שחיפשו השראה ומצאו שותפים להתלהבות (יש שיאמרו שותפים להפרעה). בתור בעלת בלוג של יצירה, אלו הקבוצות שהכי מדברות אלי. רק שם אפשר לדון לעומק איזה מוצר הכי טוב, להתפעל מליין חדש של נייר שעומד לצאת, להתעלף מעבודה של יוצרת אחרת וגם קצת לקנא. קנאה בעברית זה משהו שלרוב נתפס בתור משהו לא טוב – אבל באנגלית יש לקנאה שתי מילים – jealous ו-envy. לראשונה יש קונוטציה שלילית ואילו לשניה יש קונוטציה חיובית יותר. הראשונה מתוארת כמפלצת ירוקה ויכולה להעביר אדם על דעתו ואילו השניה יכולה לדחוף אותו ולגרום לו להתמחות ולהשתפר כדי להעלות את הרמה. אני בהחלט בעד האפשרות השניה ולא מתביישת להודות שיש עבודות שגנזתי כי חשבתי שהן לא מספיק טובות והתחלתי אותן מהתחלה כדי לנסות לשפר.

למה טעות? כי חלק מכובד מהעבודות שלי הגיע לאן שהגיע בגלל טעות. משם למדתי, אלתרתי והתפתחתי. משם גיליתי שטעות יכולה להיות פתח לעולם חדש שלא חשבתי עליו קודם. מטעות למדתי מה הדרך הפשוטה יותר. טעות עוזרת לנו לייצר משהו טוב יותר בנסיון הבא. טעות גורמת לנו לחפש את הפתרון כדי שלא נחזור על אותה הטעות ואולי אפילו עוזרת לנו להמציא את הפתרון, וזו בדיוק מהות ההשראה.

את הארנק הקטן הזה תפרתי לפני 8 שנים כשאור עלתה לכיתה א`. זה היה הדבר הראשון שתפרתי במכונה ומאז הילדה כבר יותר גבוהה ממני ועלתה לכיתה ט`.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

הרבה טעויות עשיתי מאז – אבל דרכן גם למדתי. בקיצור, אהבו גם את הטעויות שלכם, לכו תדעו מה תגלו בעקבותיהן. לקח לי לתפור את הארנק אז שעתיים, היום זה היה לוקח לי רבע שעה – כנראה שהיה שווה לעשות טעויות בדרך. לא סתם נכון המשפט "מי שלא עושה לא טועה". נסו ותטעו…

למה צבע? כי חלק גדול מההשראה שלי נגרמת בגלל צבע או שילוב של צבעים. ככה אני חושבת – אני מחפשת משהו בצבע מסויים כדי שישלים לי את הפרוייקט. אני מתלהבת ממשהו צבעוני סתם בגלל הצבע ולא בגלל המוצר. לא תאמינו כמה פעמים קניתי משהו שלא הייתי צריכה רק בגלל שהצבע היה מדהים. לפעמים אני רואה שילוב צבעים שבעקבותיו אני יוצרת ולפעמים זה הפוך. כשתכננתי את הדף הזה לסדנא אצל נתנאלה, נתקעתי. ידעתי שאשתמש ברקע בצבעים ורוד וחום ולא ידעתי איזה צבע לצרף. מה עושים? מחפשים לפי צבע. פינטרסט, שלוש מילים (color+brown+pink) ועולם שלם של שילובים מתאימים נפרש בפני:

4

אני בחרתי להוסיף אדום כהה, אבל התלבטתי עד הרגע האחרון אם במקומו להוסיף טורקיז:

5

נראה לי  שהמחמאה הכי טובה של השראה היא כשמישהו מנסה לקחת השראה ממך. ליום ההולדת שלי בחודש שעבר, לי (בת 12) עשתה לי דף לאלבום. נראה אם תזהו מאיפה היא לקחה את ההשראה…

6

היא הוסיפה מעטפה תואמת על הדף ובתוכה היתה  הברכה – וכל זה נעשה בהסתר מאחורי הגב שלי. לא ידעתי דבר עד שהיא מסרה לי אותו בארוחת יום ההולדת, לא פלא שהיו לי דמעות בעיניים…
בספר הקודם של נונה עשיתי יצירה (הנה כאן) והפעם היצירה שלי היא המילים. בפרויקט ההתלהבות של נונה משתתפות 17 בלוגריות מובחרות וכל יומיים עולים פוסטים חדשים על התלהבות. גלריית כל הפוסטים תתעדכן מדי יום גם פהוגם פה. אם תרצו לקרוא על המילים שבחרו שאר הבלוגריות בחבורה הנפלאה הזו, רק תלחצו על הקישור:

אבניירו
אומאמי
אמא מאמנת
לולה
נתנאלה – מוזה ויצירה
פריזאית
קפה ויפה
רונית כפיר
ג`ינג` – הבלוג של המשוררת בכבודה ובעצמה!

אם בא לכם לקרוא על נונה, ילדה מתלהבת שלומדת לא למחוק את עצמה ולהישאר כמו שהיא, תוכלו למצוא אותה בספר "נונה ומחק האויר" בכל חנויות צומת ספרים וסטימצקי וגם כאן.

לא יודעת מה אתכם, אבל ההתלהבות הזו מההשראה עשתה לי רק טוב. הולכת ליצור משהו…

קרן.

כתיבת תגובה

