תפרתי תיק… שוב?

מה ההתלהבות, אתם שואלים? הרי תפרתי לא מעט תיקים. אבל הפעם התיק כולו עשוי מעור… סיפרתי לכם פעם שעשיתי החלפה מוצלחת במיוחד עם בחורה מתוקה שעשיתי עבורה תיק לגן ושבלול של טילדה – וקיבלתי בתמורה שקית ענקית עם שאריות עור של הדוד הרפד שלה? האמת היא שיש גם שם שאריות בגודל של פרה! אז נכון שהעור לא הכי מושלם ויש לו מקומות מוכתמים – אבל יש הרבה ממנו שנמצאים במצב נהדר ואפשר לתפור ממנו תיק בלי בעיה.

חלק מהספונטניות של תפירת התיק התחילה, כמו בהרבה מקרים אצלי, סתם במקרה. ביום שישי לפני כמה שבועות חזרתי ממכירת החצר של עפרה ובדרך חזרה נכנסנו ל"עולם הירחונים של ג'ו" במושב בצרה. לפעמים יש שם מציאות – ולפעמים לא. הפעם מצאתי מגזין שנקרה Sew Stylish עם כתבות נחמדות אבל לא יותר מזה, חוץ מכתבה אחת – איך תופרים תיק מעור… אבל לא סתם, אלא עם כל הטיפים והטריקים שלא מספרים בדרך כלל בגיזרות הרגילות לתפירת תיקים. הייתי צריכה לקנות חבל כביסה ממתכת מצופה ויניל (16 שקלים בטמבוריה הקרובה), מטר של צינור גומי להשקיה ואפילו למצוא פטיש עם ראש פלסטיק (אני השתמשתי בפטיש השניצלים שמשום מה היה לי בבית למרות שמעולם לא דפקתי שניצלים – אני חותכת אותם!).

{3915AF0B-8C87-4D06-BCA7-A4E7003956EE}

חשוב גם להצטייד ברגל רוכסן, רגל טפלון ורגל למכפלת נסתרת. לא לשכוח מחטים לעור – חובה חובה חובה! דוקא לגבי החוטים היו לי השגות – החוט העבה שהמליצו לי בחנות לתפירה של עור דווקא לא עשה את עבודתו ונקרע כל הזמן (אולי גם בגלל שהיו מצבים שהייתי צריכה לתפור 5 שכבות של עור ביחד) ובסוף תפרתי עם חוט סינתטי רגיל של גוטרמן.

בדרך הייתי צריכה גם להתגבר על הוראות קצת מעורפלות ועל גיזרה שחסר בה חלק, אבל בסוף הצלחתי. אורך רצועת הכתף הוא לפי ההדרכה – אבל יש לי הרגשה שאני הולכת לשנות אותה ולשים רצועה ארוכה יותר במקומה.

{9BF9E12C-A257-4D35-8151-8694B49CA344}

מכיוון שתפרתי את התיק לצרכים שלי, חשבתי מראש על כל הכיסים שאני רוצה. יש כמובן כיס חיצוני לפי הגיזרה – השתמשתי במנעול שנקנה אצל אקהאוס ברחוב זבולון 10 (מעט אחרי סוף נחלת בניימין לכיוון רחוב יפו). יש שם גם כל מיני מסגרות לארנקים ושלל מציאות – והכי טוב זה שהם מוכרים גם ליחידים! הסתובבתי באיזור רחוב כפר גלעדי בחול המועד סוכות ורוב מי שפניתי אליו מכר רק בסיטונאות…

{932C7D5B-0C48-4705-AEF4-6D44364E3C5E}

{218C9EFE-414A-4399-A375-BAC791F6EF5B}

והנה הפינה של הכיס – כבר אמרתי שבכתבה היו המון טיפים?

{62E72B91-9469-4279-B4DF-674D2E9CC097}

בתוך הכיס – חוץ מהבטנה בצבע טורקיז כמובן – הכנתי עוד שני כיסים לטלפונים.

{340AA9FC-11C1-4A5E-AD5E-1BD873B51F93}

ומה יש בתוך התיק?

{CA30AFB8-0640-41A4-86F9-0AC6D41E65C5}

בתיק עצמו יש כיס גדול עם עומק בצד אחד.

{67390697-B7E4-44EE-8235-7B182D1391E6}

ובצד השני יש כיס עם רוכסן – שמסביבו תפרתי חתיכה נוספת של עור.

{A115E228-DD3E-4148-B595-0035690F39C9}

כל התיק נסגר גם הוא ברוכסן – אצל סדקית יוסי (ברחוב השומר 4 – אחת הפניות מנחלת בניימין לכיוון שוק הכרמל) אפשר לקנות רוכסן לפי מטר והוא מתקין את המעצורים והלשוניות – ואז אפשר גם לבקש שיתקין לרוכסן שתי לשוניות כדי שהוא יוכל להיפתח לשני הכיוונים (כמו במעיל).

{F8AA0206-F1B6-4613-9AC3-2A186F8294E5}

גם לתיק הזה יש רגליים:

{F0E71001-ABC1-492C-BF46-E45CD68D6602}

החיבור לתיק מוסתר ע"י החישוק הזה – לחישוק גדול באנגלית קוראים grommet ולחישוק קטן קוראים eyelet. בעברית קוראים לו אֶיבְקָה אבל אני תמיד קראתי להם ניטים… את הקטנים ניתן לקבע עם קרופ-א-דייל, אבל עבור הגדולים צריך מכשיר מיוחד – או להתאפק ולתת למישהו שיעשה את זה עבורך. אני פשוט נתתי לאותו יוסי לעשות את זה עבורי ותמורת 6 שקלים לאיבקה הוא קיבע לי אותה במקום.

{9139FA1B-2FBC-47F9-9FCB-458CD86DE4BE}

אגב, מומלץ להגיע יחסית מוקדם לחנות ולהתאזר בסבלנות – החנות צפופה אבל יש בה ה-מ-ו-ן דברים שלא רואים. מכיוון שביליתי בחנות יותר משעה, ראיתי מה אנשים אחרים מבקשים וגיליתי שיש לו גם אבזמים לחגורות, מסגרות לארנקים, רוכסנים במחירים מצחיקים, שירות של ציפוי כפתורים בבד ועוד שלל הפתעות.  כשכל אחד רואה מה האחרים קונים שם, קל מאוד לפתח שיחה ולהתעניין – ותוך כדי זה גם ללמוד על טכניקות או מוצרים שאף פעם לא השתמשת בהם. אגב, בביקור הקודם שלי שם היתה לי הפתעה נהדרת – כשביקשתי שירשמו את החשבונית על שם פרפרים, אחת הנשים ששוחחתי איתה קודם סיפרה לי בהפתעה שהיא קוראת קבועה של הבלוג. אני חושבת שאני התרגשתי יותר ממנה . ואם את קוראת את זה, תודה לך שעשית לי את היום! העולם הוירטואלי והעולם האמיתי התערבבו לרגע…

ולמה הייתי צריכה את כל הכלים המוזרים שסיפרתי עליהם קודם? אז ככה, פטיש השניצלים נועד כדי לקבע את הקפל בעור – במיוחד מסביב לפתח של הרוכסן. עדיף פטיש עם ראש פלסטיק ולא מתכת כדי שהוא לא יפצע את העור. חוט הכביסה נועד עבור ה-piping (שבעברית קוראים לו פספול) מסביב לכל התיק. בגלל שיש בתוכו מתכת, אז הוא פחות גמיש ולכן נותן לתיק יציבות ועמידה יפה – זה בהחלט טיפ שאני הולכת לנצל גם לתיקים אחרים שאינן עשויים עור וצריכים תמיכה מוראלית . ולמה הייתי צריכה צינור ההשקיה? זו בעצם רצועת הכתף… היא גמישה ושומרת על הצורה שלה – ואמורה להיות נוחה לנשיאה. אפשר כמובן גם להשתמש בחבל עבה או כל דבר גמיש שניתן לתפור סביבו. כשביקשתי מהאדון הנחמד מהטמבוריה שליד הבית מטר של צינור השקיה גמיש ובדקתי את הגמישות שלו, הוא שאל למה אני צריכה חתיכה כזו קטנה. כשסיפרתי לו את הסיפור הוא היה קצת סקפטי – ולכן הבטחתי לו להראות את התוצאות.

האבסורד הוא שלמרות כל התכנונים, הרצועה עדיין לא נוחה ולא מתאימה לתיק בכלל – מכיוון שהיא מחוברת באמצע הגובה של התיק ולא בחלק העליון שלו, ברגע שמרימים אותו הוא מתעוות לגמרי. אין מנוס, אני אהיה חייבת לפרק את הבטנה ולהרכיב רצועה חדשה או לפחות להוסיף ידיות נשיאה קטנות יותר. בינתיים אני רק דוחה את הבלתי נמנע ומסתובבת עם התיק ככה. תשמעו, תיק מעור הוא כבד בטירוף! כשאני מחליפה לתיק בד הכתף שלי נאנחת בהקלה.

כשעשיתי סדר בתיק הקודם כדי להחליט מה אני מעבירה לתיק החדש, גיליתי את הדף הזה:

{5D7ED7ED-7C06-4ED0-8E58-EF0720B5A35D}

ככה אני יוצאת לקניות של חומרים – מכינה רשימה מראש, מצרפת דוגמיות של מה שאני מחפשת כדי שאמצא בדיוק את אותו סוג וגודל (כמו סרט הפונפונים והתחרה) או משהו שמשתלב (ולכן צירפתי חתיכות של עור כדי לראות איזה צבע אבזם הכי יתאים). בצד השני של הדף רשמתי את שמות הטלפון והכתובות של החנויות וגם הדפסתי מפה של האיזור וסימנתי עליה את החנויות. כל איזור רחוב נחלת בנימין/רחוב העליה מלא סמטאות קטנות ואני לא הכי מכירה את שמות החנויות כך שהייתי חייבת לעשות סדר. מכיוון שזה היה בחול המועד סוכות, צירפתי לנסיעה גם את אור וגם עגלת קניות עם גלגלים (בכלל חשוב כשמגיעים לנחלה). אכלנו ארוחת בוקר בקפה בירנבאום (ממש מול היציאה מחניון גרוזברג, נחלת בנימין 31), התענגנו על האוכל הטרי והשירות הנדיב ויצאנו לדרך. אור סימנה וי ליד כל דבר שמצאנו, שמרה על עגלת הקניות, חיכתה בסבלנות בכל חנות שהייתי חייבת לבדוק – וקיבלה גלידה בתור פרס על התנהגות טובה. היה לנו יום נהדר!

ולכל מי שרוצה לנסות לתפור תיק עור, צריך להתאזר בהמון סבלנות – עור הוא חומר בעייתי לעבודה, במיוחד בגלל שלא ניתן לחבר אותו בסיכות (גם בגלל שהוא עבה מדי וגם בגלל שהן משאירות חורים) ועובדים עם קליפסים משרדיים. בהתחלה זה קצת מפחיד לתפור כשאסור לעשות טעויות כי כל טעות פירושה שישארו חורים בעור גם אם פורמים ותופרים מחדש. שווה את הטרחה? לשיקולכם…

דרך אגב, כתבתי שאני שאצלם הדרכה לתיק הזה – לא שכחתי! זה מה שאני מתכננת לעשות בסוף שבוע הזה.  מבטיחה!

קרן.

כתיבת תגובה

