איך את מספיקה הכל?

אם היה לי שקל על כל פעם ששאלו אותי את השאלה הזו, הייתי יוצאת לשופינג. אולי לא הייתי מליונרית (בואו לא נגזים) אבל היו לי כמה מאות שקלים לבזבוזים…
איך יש לך זמן לעבוד משרה מלאה (בהייטק, לא פחות), להיות רעיה, להיות אמא ל-3 בנות קטנות, לנהל בית ועדיין ליצור?
הבטחתי כבר כמה פעמים לחשוף את הסודות שלי (למרות שהם לא ממש סודות) – התשובה נחלקת לכל כך הרבה חלקים אבל אנסה להסביר אותה מנקודת המבט שלי…
דבר ראשון (והכי חשוב!) בן זוג תומך – כזה שמבין את הצורך בתחביב שצורך זמן, בקניית חומרים וכלים, בפינוי מקום עבורו, בהשקעה עבורו. כזה שאומר מילה טובה כשמסיימים פרוייקט או ביקורת אם צריך (או רעיונות לשיפור). בן זוג שמפנה את הזמן שלו כדי לחפות על ההיעדרויות שלי בגלל סדנאות מחוץ לבית (כאלו שאני מדריכה או כאלו שאני רק משתתפת בהן). כזה שמוכן לשאת בעול כשאני מעבירה סדנא אצלינו בבית או מארחת מפגש פורום/קומונה והופכת את הבית על פיו.
דבר שני – סדר עדיפויות
מה יותר חשוב? לראות טלויזיה, להכיר את כל השמות והפנים של כל הסלבריטאים, לקרוא כל עמוד בעיתון היומי או ליצור משהו? אצלי התשובה היא ברורה…
בטקס אנשי השנה, האנשים היחידים שהיכרתי היו המנחים של ערוץ הילדים או מי שאי פעם היתה לו קלטת ילדים… לא רואה תוכניות ריאליטי, לא סדרות קאלט, לא רואה שום דבר שעלולים להתמכר אליו (ואז עלול לפגוע בהתמכרות שלי ליצירה). בינינו, כמה פעמים העברתם ערב מול המסך הקטן, זיפזפתם בין הערוצים, ראיתם איזו תוכנית אחת או שתיים, איזשהו שעשועון או סיטקום? עם היד על הלב, רגע לפני שהעיניים נעצמות, הראש כבר על הכרית, נסו להיזכר אם היה משהו משמעותי שראיתם היום בטלויזיה. יש סיכוי די גבוה שהתשובה תהיה "לא". אלא אם כן אני טועה בגדול וכולכם מעבירים את הערב בצפיה בערוץ 8, תוכניות מדע בנשיונל גיאוגרפיק או ערוץ ההסטוריה . אני לא טוענת שצריך להתנזר מטלויזיה לגמרי, אבל תעשו ניסוי קטן – במקום שהטלויזיה תדלוק כל הערב, כבו אותה ועברו על מדריך הטלויזיה – אם יש משהו ספציפי שאתם באמת רוצים לראות, הדליקו אותה רק עבורו וסגרו אותה אח"כ. מבטיחה לכם שתמצאו פתאום שעות פנויות שלא תיארתם לעצמכם שהן שם. מה שבטוח, יהיה יותר שקט בבית… לי אישית יש בעיה כשיש טלויזיה דולקת – לא משנה מה מוצג – העיניים שלי חייבות להיצמד למסך. גם אם זו טלנובלה או קליפ ב-MTV. בעיה. זו הסיבה העיקרית שהטלויזיה סגורה – אחרת אני לא מצליחה לעשות שום דבר אחר. זה הגיע לכזה מצב שאם בעלי רואה סרט שאני לא רוצה לראות, אני חייבת לצאת מהחדר. המוח שלי פשוט ממשיך לתרגם לי את המלל גם אם אני לא מסתכלת על המסך עצמו וזה עוד יותר מעצבן…
דבר שלישי – שינה
לא רוצים לישון, רוצים להשתגע… – אז זהו, שאני כן רוצה לישון, אבל יש דברים אחרים שאני רוצה יותר. סדר עדיפויות, זוכרים? בכל מקרה, להירדם אף פעם אין לי בעיה  – פשוט מניחה את הראש על הכרית ותוך פחות מדקה אני בעולם החלומות…
דבר רביעי – אנרגיה
כמו שיעור כושר, גם יצירה יוצרת אנרגיה. בשיעור אמנם מוציאים אנרגיה, אבל משחררים אדרנלין שמשאיר אותנו עירניים לכמה שעות טובות אחרי כל שיעור – לא סתם מרגישים בהַיי אחרי שיעור (ומי שאי פעם יצא סחוט ומזיע משיעור כושר עם חיוך ענקי על השפתיים מבין את הכוונה). כך גם ביצירה – עבודה עם הידיים שמשלבת גם עבודה של הראש וגורמת ליצירת משהו מביאה תחושת סיפוק עמוקה – הידיעה שאני עשיתי את היצירה הזו, מפרי דמיוני שלי (או אפילו אם עשיתי משהו לפי הוראות שמצאתי או לפי ניסוי וטעיה). עצם היצירה והחוויה גורם לי להתנתק ממה שסובב אותי – מהמהומה היום-יומית, מהחדשות המדכאות, מהמצב מסביב – ולמצוא שלוות נפש ולו לכמה שעות. ואתם יודעים מה? ההרגשה הזו מלווה אותי גם אחר כך – היא זו שגורמת לי לקום עם מצב רוח טוב אחרי 5 שעות שינה (במקרה הטוב) ולהתלהב בטלפון עם חברה על מה שעשיתי אתמול…
דבר חמישי – פינה לעצמי 
לפני שבוע בשיעור כושר המדריכה עשתה הפסקה מיד אחרי החימום כדי להעלות נושא שעלה בשיעור הקודם שלה. אחת התלמידות בשיעור הקודם אמרה בלחש שנמאס לה (ומן הסתם לא ציפתה שהמורה תשמע אותה). מעבר לזה שהשיעור בכלל לא משעמם, ברור שנמאס לבוא באופן קבוע לאותו מקום ובאותן שעות – זה נכון לגבי בי"ס, עבודה, אוניברסיטה, חוגים, רופא שיניים… אבל מה שהמדריכה  שאלה היה "מה אתן עושות רק בשביל עצמכן?" ובציטוט חופשי שלה, "מעבר לחשיבות של הצרת היקפים או לשרוף קלוריות, מה אתן עושות במשך שהוא רק עבורכן נטו? לא לטובת המשפחה, לא לילדים או לבעל – משהו שהוא רק עבור טובתכן האישית? סַפָּר פעם בחודש (הלוואי)? מניקור כל 3 שבועות (נראה לכם?) שעת ההתעמלות הזו היא בעצם הדבר שאתן עושות רק עבורכן לטובתכן האישית – לטובת הבריאות שלכן ואפילו לטובת לצאת להתאוורר מהבית. אם זה יהיה חשוב לכן עד כדי כך שלא תסכימו להפסיד את השיעור בשום  מחיר, יפסיקו גם התירוצים של בעלי איחר/ כאב לי הראש/ הילדים בכו/ הייתי עייפה/ הייתי במחזור".
כל זה טוב ויפה – אבל לי היתה תשובה נהדרת לשאלה הזו – אני עושה לעצמי כל יום – בכל פעם שאני יוצרת אני תורמת לבריאות הנפשית שלי, לאנרגיה שלי, לנפש שלי, להרגשה שלי (וכן, גם לעייפות שלי ).
דבר שישי – תכנון זמן (או יעילות)
אני כותבת פוסטים מראש. הרבה זמן מראש. לפחות את רובם (כי תמיד יש כמה שנכתבים ברגע האחרון). כל פעם מוסיפה עוד משהו שעלה לי בראש, מצלמת את התמונות כשיש לי זמן ומחכה לשעת כושר לפרסם. לפעמים אני משכתבת את הכל מחדש כי עלה לי רעיון אחר. לפעמים סתם אוספת רעיונות לפוסטים ומוסיפה אליהם כל הזמן (כמו הפוסט הזה למשל).
גם פרוייקטים אני מתכננת מראש – לא ברמה של צבעים או בדים ספציפיים כי את זה אני צריכה להיות מול ארון הבדים שלי כדי להחליט – אבל בהחלט ברמה של תכנון העבודה והשלבים. עצם זה שאני חושבת על כל הדברים ומתכננת אותם מראש, עוזר לי למצוא קיצורי דרך ולייעל את התהליך. עכשיו אני ממש נשמעת כמו מהנדס תעשיה וניהול (ואני לא!). תכף יתנו לי תקן ISO (המבין יבין ומי שלא – לא…).
דבר שביעי – הצבת מטרות
כשיש לי לחץ של זמן, אני מתקתקת עניינים הרבה יותר מהר. תשאלו כל אמא מצויה ותגלו שהיא מספיקה לעשות פי כמה יותר דברים ממה שהיא הספיקה לפני שהיו לה ילדים. הצטרפתם להחלפה והמועד קרב? עכשיו זה הזמן לשנס מותניים ולבצע – במקום להמשיך לשוטט באינטרנט… לחברה יש יום הולדת והחלטתם שאתם עושים לה מתנה במקום לקנות? אז יאללה, לעבודה!
אין לכם רעיון? הציבו לכם אתגר – כן גם האתגרים ב-MIXIM הם אתגרים בשבילי – עבור כל אחד אני חושבת ומאמצת את הראש ונלחצת רגע לפני תאריך הפרסום.
זה שאני דוחה הרבה דברים לרגע האחרון זו כבר קללה שלי. אל תדחה למחר מה שאפשר לדחות למחרתיים – זה המוטו שלי… אלא אם כן זה משהו שאני ממש רוצה ואז זה חייב להיות עכשיו – לא עוד יום ואפילו לא עוד שעה!
אלו היו 60 שניות (איזה 60? התכוונתי 6000 ) על עולם היצירה של קרן…
בפעם הבאה שמישהו ישאל איך אני מספיקה הכל, אני פשוט שולחת לו קישור לפוסט הזה. הנה כבר חסכתי לי זמן
יש לכם רעיונות נוספים? אשמח לשמוע!
קרן.
כתיבת תגובה

